ayak sağlığı

Ayak Sağlığı

Ayaklarımız hareketimizi sağlayan en önemli organdır. Bir ömür boyu vücudun yükünü taşıyan ayaklarda zaman içinde farklı sorunlar ortaya çıkabilir. Bu sebeple ayak sağlığı çok önemlidir. Ayak ağrısı günlük yorgunluktan kaynaklanacağı gibi çeşitli hastalıklara da bağlı olarak da ortaya çıkabilir.

Ayak Ağrısının Nedenleri

  • Aşırı yürüyüş,
  • Yanlış ayakkabı seçimi,
  • Aynı pozisyonda uzun süre ayakta durmak,
  • Ayak çıbanı,
  • Düztabanlık,
  • Tırnak batması,
  • Dizleri fazla kırarak uzun süre oturmak,
  • Romatoid artrit,
  • Aşırı zorlanma,
  • Ayakta meydana gelen nasır gibi yapılar,
  • Topuk dikeni,
  • Ayak bağlarında meydana gelen deformasyonlar,
  • Ayakta meydana gelen iyileşmeyen yaralar

Ayak Ağrısının Oluşmasını Engelleyen Önlemler

  • Mümkünse birden fazla ayakkabı alın ve bunları sık sık değiştirerek giyin.
  • Ayakta durduğunuz zamanlarda vücut ağırlığınızı bir ayaktan diğerine aktararak ayaklarınızı dinlendirin.
  • Ayak nasırlarınızı makas vb. aletlerle kesmeyin, mutlaka bir doktora danışın.
  • Uzun yürüyüşler yaptığınızda yürüyüş temponuzu değiştirerek ayak kaslarınızı dinlendirin.
  • Ayaklarınızı aşırı zorlamayın.
  • Ayak tırnaklarınızı düz kesin tırnak batmasını engelleyin (tırnaklar ayak ağrısının önemli bir nedeni olabilir).
  • Oturduğunuz yerde ayaklarınızı ara sıra uzatarak pozisyon değiştirin.
  • Ayakkabılara bütçenizin elverdiği derecede iyi paralar harcamaktan kaçınmayın, kaliteli bir ayakkabı çok önemlidir (ayakkabının konforu ayak ağrılarınızı azaltacaktır).
  • Uzun yolculuklarda ayağınızı rahat ettirecek sandalet tarzı ayakkabıları tercih edin.

Topuk ağrısı nedir ?

Yürüdüğümüz her adımda her bir ayağınızın üzerine 60 tonluk baskı uygularsınız. Spor yaparken veya yürürken sert ayakkabı kullanmak veya çıplak ayakla sert yüzeylerde yürümek topuk ağrısının gelişmesine neden olabilir. Ağrı olan topuğu dinlendirmek çoğunlukla problemin çözülmesini sağlar. Ancak pek çok insan topuk ağrısının erken belirtilerini görmezden  gelir ve aktivitelerini sürdürmeye devam eder. Hassas ve ağrılı topuğumuzu kullanmaya devam ettiğimizde, topuk ağrısı giderek artarak bir çok soruna yol açıp kronikleşecektir.

Topuk Ağrısı Tedavisinde

  • İlk olarak probleme neden olan aktiviteler durdurulmalıdır.
  • Doktorunuz önereceği topuk desteği veya özel tabanlık kullanılabilir.
  • Gerek plantar fasiitis, gerekse aşil tendinitis için özel germe egzersizleri yapılabilir.
  • Kronikleşmiş problemlerde fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulanabilir.
  • Ağrı ve şişlik için nonsteroid antienflamatuar ilaçlar kullanılabilir.
  • Gereğinde ayakkabı içine uygun takım tabanlıklar konulabilir.

Bu standart tedavilerden yeteri düzeyde fayda görmeyen hastalarda PRP dediğimiz biyolojik tedavi olarak adlandırılan özel bir tedavi uygulanabilir. Bu tedavi de hastadan alınan kandan ayrıştırılan trombosit (pıhtılaşma hücreleri) hücreleri ağrılı bölgeye enjekte edilmektedir.

Ayak Sağlığına Uygun Ayakkabı Seçimi Nasıl Olmalıdır?

Öncelikle ayağımızın şekline uygun ayakkabılar seçmeye özen göstermeliyiz. Rastgele ve sonradan genişler düşüncesiyle alınan ayakkabılar ayak sağlığını olumsuz olarak etkiler ve basma bozukluğuna, tırnak batmalarına, ayak mantarına, acılı nasırlara, ayak parmaklarında şekil bozukluklarına, çabuk yorulmaya, bilek burkulmalarına, ayak, bacak ve bel ağrılarına ve ayakta kalıcı deformasyonlara sebep olur. Ayakkabı seçerken kriterimiz model ve renkten önce rahatlık olmalıdır.

Ayak Sağlığına İlişkin 10 temel kural:

  1. Ayak ağrılarını kulak arkası etmeyin. Kalıcı ağrı varsa Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon uzmanına görünün.
  2. Ayaklarınızdaki ısı ve renk değişimlerini, yaraları inceleyin. Kalınlaşan veya düzensiz büyüyen tırnaklar mantar belirtisi olabilir. Ayağın herhangi bir yerindeki yara normal addedilemez. Mutlaka bu yönde bir cildiye uzmanına görünün.
  3. Ayaklarınızı, özellikle parmak aralarını düzenli olarak yıkayın ve çok iyi kurulayın.
  4. Ayak tırnaklarını düz kesin ve çok kısaltmayın. Tırnakların kenarını kesmeyin, tırnak batmasına neden olabilir. Şeker hastaları, kan dolaşımı problemi olanlar hastalar ve kalp hastalarının tırnaklarının başka bir kişi tarafından kesilmesi daha doğrudur. Çünkü bu grup hastalar enfeksiyona eğilimlidir.
  5. Ayakkabının ayağa göre olması çok önemlidir. Ayakkabı alışverişinizi, ayaklarınızın şiş durumuna denk getirin. Aşırı yıpranmış ayakkabılarınızı mümkünse giymeyin.
  6. Yaptığınız etkinliğine uygun ayakkabı seçin. Örneğin koşarken, gündelik ayakkabınızı değil spor ayakkabınızı giyin.
  7. Her gün aynı ayakkabıyı kullanmayın.
  8. Yara ve enfeksiyona açık ortamlarda yalınayak yürümeyin, sandalet giyiyorsanız güneşli havalarda vücudunuz gibi ayaklarınızı da kremleyin.
  9. Ayak hastalıklarında kocakarı ilaçlarına rağbet etmeyin, küçük bir sorunu büyük bir soruna dönüştürebilirsiniz.
  10. Şeker hastasıysanız yılda bir kez Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon uzmanına ayak sağılığı için görünün.

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH